вівторок, 5 липня 2022 р.

Батькам на замітку - діткам на користь !Навички самообслуговавання дитини в 3-4 роки.

 

Самообслуговування - це початок трудового виховання дошкільника. Формування навичок самообслуговування має першорядне значення для психічного розвитку дитини в цілому. Оволодіння практичними навичками самообслуговування (вміння одягатися і роздягатися, доглядати за собою, користуватися туалетом, самостійно приймати їжу, вмиватися і т. П.) Безпосередньо впливає на самооцінку дитини, є важливим кроком на шляху до його незалежності.

 

На жаль, останнім часом все більше батьків занадто опікають свою дитину. Деякі батьки часто роблять все за дітей (одягають, годують і т. Д., Вважаючи, що їх чадо все ще маленьке або просто поспішаючи куди-небудь. Це призводить до того, що у дитини не розвивається самостійність в навичках самообслуговування. У зв'язку з вищесказаним постає проблема розвитку навичок самообслуговування у дітей молодшого дошкільного віку.

 

Молодший дошкільний вік - особливий період в житті дитини. У віці 3-4 років у дитини починає складатися свідоме управління своєю поведінкою. Значно підвищується активність, а прагнення до самостійності стає основною характеристикою віку. "Я сам! Я хочу! Я вмію! Я теж буду!" Дитина починає вірити в свої можливості. Уже може намічати мету, але його увагу як і раніше залишається нестійким, він все так само швидко відволікається, стомлюється. Особливий інтерес дитина проявляє до людей, які виконують будь-яку роботу.


В програмі молодшої групи говориться, що потрібно продовжувати формувати найпростіші навички самообслуговування: навчити їх їсти самостійно, вмиватися, одягатися і роздягатися. Ці вимоги вміщаються в програмі в кількох рядках, але яку потрібно вкласти кропітку роботу, щоб їх реалізувати! Необхідно продумати всі дрібниці, знати кожну дитину і його батьків. В успішному формуванні навичок самообслуговування велике значення мають умови. І тут важливо все: зручний одяг і взуття дітей, обладнання. Більшість батьків не надають серйозного значення вихованню самостійності у дітей і, вважаючи їх надто маленькими, намагаються все зробити за них самі. Інші, розуміючи значення виховання самостійності в розвитку дитини, все ж проявляють нетерпіння і роблять за дитину те, з чим він може впоратися сам. Пояснюють вони це тим, що вранці поспішають на роботу, а ввечері втомлюються, і повільність дітей їх дратує.

 

Потрібно пам'ятати, що сім'я - перше товариство, де формується характер дитини, його моральні якості, звички, життєва необхідні навички.

 

Навички самообслуговування, як і будь-які інші навички, утворюються не відразу. Для того щоб дитина навчилася правильно і добре вмиватися, одягатися, потрібно, щоб вона добре розуміла, як це слід робити. Потім потрібно постійно тренувати її в цій роботі. У міру формування навичок можна поступово переходити від показу до докладним словесним поясненням. Вони сприяють закріпленню навичок, виробленню точних рухів, забезпечують можливість діяти відповідно до кожного слова батька. Пізніше дорослий може надати своєму поясненню більш загальний характер: «Я зараз подивлюся, чи правильно ти повісив одяг в шафу»; «Зв'яжи шарф добре, як я або твоя сестра». Але важливо не тільки тренувати дитини в самообслуговуванні, а й перевіряти, як він виконує цю роботу.

 

Домагайтеся, щоб дитина зрозуміла, що він робить потрібну для оточуючих його дорослих справу.

 

У дитячому садку, якщо дітки довго одягаються, у них скорочується час для ігор; залишили неприбраними іграшки - няні важко, незручно мити підлогу. Це дозволяє виховувати в дітях дбайливість, почуття відповідальності, прагнення робити все добре, щоб допомогти іншим. Практика показує, що при виконанні операцій самообслуговування діти, надягаючи плаття або прибираючи іграшки, роблять безліч зайвих, безладних рухів. Вони витрачають багато енергії, а якість роботи залишається поганим. Тому, перевіряючи, як справляються діти з самообслуговуванням, потрібно вчити їх уникати зайвих рухів.

 

             Оцінюючи те, як дитина вмилась, прибрала іграшки, як повісила білизну, недостатньо їй сказати: «Молодець» або «Неправильно». Оцінка трудової діяльності повинна містити в собі підкреслення в даний момент досягнень дитини і того, що ще погано виходить. Не слід хвалити за те, що похвали не заслуговує. Треба мати на увазі, що об'єктивна оцінка допомагає зміцнювати у дитини бажання робити все самому, прагнення працювати краще, вміння долати труднощі, досягати результату.

 

Основна діяльність маленьких дітей - гра. Намагайтеся самі організувати її так, щоб дитина в грі опановувала такими вміннями, які необхідні їй в самообслуговуванні. Для ляльок зшийте сукні, зв'яжіть кофтинки з гудзиками. Спочатку в присутності дитини самі одягніть ляльку на прогулянку, роздягніть її, покладіть спати, покажіть способи застібання і розстібання одягу, кілька сповільнюючи дії і супроводжуючи їх поясненнями. Потім у спільній з дитиною грі запропонуйте їй виконати ту чи іншу дію.

 

            Для того щоб дитина навчився шнурувати черевики, необхідно розвинути дрібну мускулатуру рук. Для цього використовуйте дидактичні ігри «Шнуровка», «Рамки і вкладиші», «Мозаїка» і т. Д. У дитячому куточку помістіть предмети, використання яких зобов'язувало б дитини вправлятися в зав'язуванні, застібанні (комірці, фартушки, кофти і т. П. ) Повісьте велике дзеркало, щоб дитина могла бачити себе.

 


При формуванні навичок одягання і роздягання, перш за все, вчіть послідовно і раціонально виконувати дії. Поясніть, що перш ніж надіти гольфи, треба зібрати їх гармошкою, а надягати починати з носка; перш ніж взуватися, сандалі треба поставити так, щоб вони «дивилися один на одного, а не сердилися б, не відверталися»; щоб правильно надіти футболку, светр, потрібно спочатку визначити, де у них перед; куртку слід спочатку розкласти на лавці, а потім одягати, і т. д. Одночасно з поясненням показуйте, як зібрати гармошкою гольфи і правильно натягнути їх, як визначити перед футболки (по малюнку, по коміру і т. п.) і як правильно надіти її. Все це допоможе швидше оволодіти необхідними навичками одягання. Поступово переходите від безпосередньої допомоги до нагадування, намагайтеся робити це ненав'язливо. Наприклад, якщо дитина неправильно одягла колготки, говорите їй: «Перевір і поклади їх на коліна так, щоб зверху був один шов». Навчаючи дитину навичкам самообслуговування, не забувайте про такий ефективному прийомі, як заохочення.

 

   Формуючи навички самообслуговування, виховуйте і дбайливе ставлення до речей. Показуйте і розповідайте, як треба складати речі, вішати в шафу, використовуйте художню літературу ( «Федорине горі», «Мойдодир», «Маша рукавицю наділа ...»).

 

Вивчайте самостійності і під час їжі, використовуючи такі прийоми, як показ з поясненням. Так, обідаючи за одним столом з дитиною, показуйте, як правильно їсти, як тримати ложку, вилку, пропонуйте взяти ложку так, як це робите ви. Використовуйте ігрові прийоми. Наприклад, посадіть за стіл улюблену іграшку, яка дуже хоче навчитися правильно тримати ложку, просите показати цій іграшці, як треба тримати ложку. Постійно приділяйте увагу вихованню культурних звичок. Використовуйте сервіровку столу, серветки. Покажіть, як ви акуратні, зверніть увагу дитини на дбайливе ставлення до посуду та їжі, до хліба.

Формуючи навички вмивання, важливо не обмежувати дитячої самостійності. Підвівши малюка до умивальника, кажить: «Ти умивайся сам, а я тобі допоможу, а то у тебе дуже брудні руки». При цьому непомітно для дитини допоможіть йому акуратно і чисто вмитися.


Навчання дитини навичкам вмивання відбувається поступово. У перший час показуйте і пояснюйте лише найпростіші дії (змочити руки водою, потерти долоні і тильну частину рук). Вже через два - три місяці у дитини сформуються досить міцні вміння, що дасть можливість ускладнювати вимоги, наприклад, вчити загортають рукави (спочатку з допомогою дорослого). У міру оволодіння цією навичкою пред'являйте більш високі вимоги до якості вмивання. Також поступово привчайте правильно користуватися рушником: показуйте, як потрібно тримати рушник, як витиратися, заохочуйте за те, що дитина робить це правильно. Після закінчення умовно звертайте увагу на його зовнішній вигляд, відзначте, що він став чистий, акуратний.

 

Таким чином, використання показу, пояснення, ігрових прийомів, читання художньої літератури забезпечить у вашої дитини поступове формування навичок самообслуговування.







Немає коментарів:

Дописати коментар