Гра завжди мала, має і буде мати величезне значення в житті
дитини. І якщо ви думаєте, що гра всього лише розвага і пусте проведення часу -
ви глибоко помиляєтеся. В процесі гри дитина навчається аналізу, розвиває свою
уяву, мислення і ще багато чого корисного відбувається в розвитку дитини.
Що таке сюжетно-рольові ігри?
Сюжетно-рольові ігри - це ігри, в яких діти «одягають» на себе
роль, передаючи її характер, і діють за певним заданим сюжетом або ж самі
створюють його. Тобто це в деякому роді театральну виставу. Діти вживаються в
свою роль і поводяться так, як бачать свого персонажа з боку. Сюжетно-рольові
ігри займають своє місце в житті дитини тоді, коли він навчиться використовувати
предмети не тільки по їх безпосереднім призначенням, але і відповідно до сюжету
гри. В процесі у дитини з'явиться бажання копіювати дії дорослих, він навчиться
взаємодіяти з іншими дітьми в грі, або дорослими.
Значення іграшки для розгортання самостійної гри дітьми старшого
дошкільного віку також специфічно. Якщо в грі малюків предметна обстановка
визначає сюжет, то старші дошкільнята самі конструюють предметно-ігрову
ситуацію в залежності від обраної теми і наміченого ходу гри, підпорядковуючи
її ігровому задуму. Гра молодших дошкільнят вимагає в значній мірі опори на
іграшки і предмети, які їх замінюють. Основна вимога до іграшки-заступнику -
зручність у виконанні ігрових дій, відповідність за величиною з іншим ігровим
матеріалом. Дуже важливо, щоб така іграшка нагадувала зображуваний предмет
загальними контурами. Так, лялька може бути зроблена з рушника, якщо його
скачати і надіти фартушок або бантик, замість тарілки можна запропонувати
гурток картону і т. д. При правильному керівництві грою діти трирічного віку не
тільки з захопленням використовують запропоновані дорослим предмети-заступники,
а й самі заздалегідь вибирають і домовляються, що вони будуть позначати ( «Ось
це лялька», «це тарілка»). Іноді наділяють іграшку-заступник роллю ( «Давай це
буде тато, а це дочка»). Діти 4-5 років здійснюють ігрові дії теж найчастіше за
допомогою іграшок, але вони вже починають користуватися і жестом, і словом, і
певним становищем предмета або самої дитини. В цьому віці особливе значення
набувають предмети-атрибути: всілякі шапочки, фартухи, халати , сумочки. У цей
період необхідні іграшки, що відображають специфіку гарматних дій в тій чи
іншій професії. Лікарю необхідний халат, стіл для прийому, паличка, що позначає
градусник або шприц, і неодмінно потрібні пацієнти, терпляче зносять турботу
лікаря і медсестри. Цими пацієнтами можуть бути великі ляльки з легко
знімається одягом або голяки, загорнуті в ковдру. У хворих дітей повинні бути
свої тата і мами.
Для дитини 6-7 років головне вже не в виконанні рольових дій за допомогою
іграшок і предметів, а в спілкуванні з тими, хто взяв на себе інші ролі,
пов'язані з його роллю, зі змістом сюжету гри. Це істотно змінює вимоги до
іграшки і змушує шукати відповідь на питання, якою вона має бути не стільки в
самій грі, скільки в самій реальній сьогоднішнього життя. Це вже не тільки гри
в сім'ю, школу, лікарню, але і підкорення космосу, збір врожаю, будівництво
газопроводу і т. д.
Таким чином, сюжетно-рольові ігри вчать дитину погоджувати свої
дії з іншими учасниками гри, приміряти на себе різні особистісні якості, а так
само знаходити виходи з різних ситуацій. Граючи в ці ігри, дитина виростає
творчої і самостійної особистістю, готової до вирішення життєвих ситуацій.
Спочатку сюжетно-рольова гра проявляється в звичайному наслідуванні
дорослою дитиною. Малюк самостійно пилососить, варить суп, укладає іграшки
спати, щось ремонтує. Через деякий час дитина починає обігрувати знайомі йому
життєві ситуації: «відвідування лікарні», «похід в магазин» і т. д.
На цьому етапі в сюжетно-рольову гру додається діалог дійових
осіб. Тут дуже до речі буде допомога батьків. Якщо ви будете допомагати
малюкові в грі, то вже до двох з половиною років дитина буде самостійно грати в
сюжетно-рольові ігри разом зі своїми іграшками.
Далі йде ускладнення гри за рахунок появи сюжету - об'єднання
декількох ситуацій. Наприклад, сюжетом може бути поїздка на природу - спочатку
дитина збере необхідні речі, після сяде в транспорт, на місці розпакує свої
сумки, може взяти вудку і порибалити, або щось ще в подібному дусі. Діти
починають домовлятися про правила гри - розвивається ділове спілкування. У 4-5
років діти не тільки обіграють повсякденні ситуації, а й додають в гру сюжети з
казок, мультфільмів, книжок.
Старші діти легко включаються в сюжетно-рольову гру, але навіть це
не означає, що дорослий може залишатися на задньому плані і пустити все на
самоплив. Якщо батьки не будуть надавати дитині нові ситуації для гри, то
дитина може зупинитися в розвитку і перестати проявляти самостійність. Прояв
творчості і самостійності в сюжетно-рольових іграх показує рівень розвитку
мислення дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар