понеділок, 3 жовтня 2022 р.

ДИТИНА У СВІТІ ДОРОЖНЬОГО РУХУ



 Формувати елементарні уявлення про:yособливості  облаштування  прибудинкової  території біля  свого  помешкання  та  території  дитячого  садка (ігрові майданчики, стоянки для автомобілів, гаражі), місця можливої небезпеки у найближчому довкіллі;yоблаштування   території   найближчого   оточення (подвір’я,  ігровий  майданчик,  вулиці,  площі,  парки, сквери, дошкільний навчальний заклад, який відвідує дитина);yправила безпечної поведінки у довкіллі, зокрема про безпечні місця для ігор та розваг, якими є закриті май-данчики, а не узбіччя доріг, тротуари, проїжджа час-тина тощо;yспоруди спеціального призначення (пожежна станція, по-ліцейський відділок, автозаправна станція), громадсько-го користування (магазин, торговий центр, поліклініка, аптека, пошта);yскладові частини вулиці міста (селища) та їх призна-чення (дорога, проїжджа частина – для руху автомо-білів; тротуари, доріжки – для руху пішоходів; смуги руху, перехрестя, пішохідний перехід – для руху авто-мобілів і пішоходів);yрізні види транспортних споруд (мости, надземні/під-земні переходи, зупинки громадського транспорту, міс-ця для паркування) та їх призначення;yрізні види транспортних засобів (велосипед, мотоцикл, автомобіль); класифікацію автотранспорту за призна-ченням (легковий, вантажний, спеціальний транспорт); будівельні машини (каток, бульдозер, автокран);yпризначення та особливості руху спеціальних автомо-білів аварійних служб (101, 102, 103, 104), зовнішній вигляд, світлові, звукові сигнали (сирени).12

Ознайомлювати з назвами:yнайближчих вулиць, площ рідного міста (селища); yзупинок, що розташовані біля місця проживання дити-ни та на яких здійснюється посадка і висадка;yномерів маршрутів транспорту, яким часто користу-ється дитина (при цьому номери маршрутів транспор-ту вживаються не як числа, а як символьні значення назв маршруту руху);поняттями:yправосторонній рух (що є рівнозначним для водіїв і пішоходів);yпершочерговий рух (для спеціальних автомобілів ава-рійних служб 101, 102, 103, 104);yучасники дорожнього руху (велосипедисти, водії, пішо-ходи, пасажири);yдорожньо-транспортна пригода (наїзд, зіткнення);yзвуковий сигнал на автомобілі (вмикає водій для при-вертання уваги пішоходів та інших водіїв);yдорожня розмітка – “зебра” 1.14.1;yдорожня розмітка – переривчаста лінія 1.14.2 (позначає межі пішохідного переходу, де рух регулюють світло-фори);значенням дорожніх знаків:y“Рух пішоходів заборонено” 3.9 (круглий знак із білим тлом і червоною облямівкою, де є символ – чорного ко-льору силует людини, стосується пішоходів і забороняє їх рух);y“Доріжка для пішоходів” (круглий знак із блакитним тлом, де є символ – білого кольору силует людини, стосу-ється пішоходів і вказує – тут пішохідна доріжка 4.13);y“Пішохідний перехід” (квадратний знак із блакитним тлом, де є білий трикутник і символ – чорного кольору силует людини, яка йде по переходу, стосується пішо-ходів і вказує – тут пішохідний перехід 5.35.1); y“Надземний  пішохідний  перехід”  5.37.1,  “Підземний пішохідний перехід” 5.36.1;13

y“Пункт  зупинки  автобуса”  5.41.1;  “Пункт  зупинки трамвая” 5.42.1; “Пункт зупинки тролейбуса” 5.43.1.Вчити навичок розрізняти:yсимволи на дорожніх знаках і світлофорах: символ лю-дини (пішохода, чоловічка) – знак (сигнал) стосується пішоходів; символ автомобіля – знак (сигнал) стосу-ється водія автомобіля; інші символи – знак (сигнал) стосується водія;yсвітлофори для пішоходів (двоколірний) та водіїв авто-мобілів (триколірний); yкольори, які застосовуються в організації дорожнього руху (білий, червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, чорний);yгеометричні фігури (квадрат, круг, прямокутник, три-кутник), які застосовують у виготовленні знаків.Вправляти у навичках:yвиконувати послідовні дії під час переходу дороги ра-зом із дорослим (знайти перехід і підійти до нього, зупинитися і подивитися ліворуч, почати перехід, на середині подивитися праворуч, закінчити перехід).yдотримувати правил посадки, висадки і руху пасажи-рів громадським транспортом.Заохочувати до ігор, що імітують рух автомобілів і пішо-ходів (одні діти пішоходи, інші виконують роль автомобілів); рух пасажирів (водій, кондуктор, позаду діти-пасажири си-дять на стільцях (сидіннях), виходять і заходять на зупин-ках, водій називає зупинки, кондуктор продає і перевіряє квитки).Залучати до слухання та складання власних розповідей про різні дорожньо-транспортні ситуації (перехрестя, пере-ходи, зупинки громадського транспорту), інші деталі дорож-ньої обстановки (наявність знайомих дорожніх знаків). Виховувати ціннісне ставлення до свого життя і життя інших людей, вчити оцінювати дорожньо-транспортну ситу-ацію, робити прості висновки (визначення, коли переходити дорогу безпечно, а коли небезпечно). 14

¾Показники компетентності дитиниОрієнтується у найближчому оточенні, знає назви свого міста (села), вулиці, на якій проживає, місця розташування важливих для себе об’єктів (власна домівка, дошкільний за-клад, ігровий майданчик, магазин, лікарня).Має елементарні уявлення про безпечну поведінку у до-вкіллі, знає, що для ігор та розваг є спеціальні місця (за-криті майданчики), а гратися поблизу проїжджої частини дороги небезпечно для життя.Знає назви складових частин вулиці (проїжджа частина, тротуари, смуги руху, перехрестя, пішохідний перехід) та їх призначення.Має уявлення про транспортні споруди найближчого до-вкілля (зупинки, місця для паркування, мости), різні види транспортних засобів.Розрізняє  автотранспорт  за  призначенням  (легковий, вантажний), відрізняє його від будівельних машин (каток, бульдозер, автокран).Знає про автомобілі аварійних служб (101, 102, 103, 104), їх зовнішній вигляд та призначення. Розуміється  на  поняттях  –  правосторонній  рух,  пер-шочерговий  рух,  учасники  дорожнього  руху,  дорожньо-транспортна пригода.Розрізняє дорожню розмітку нерегульованого пішохідно-го переходу – “зебра” або переривчасту лінію регульованого пішохідного переходу. Орієнтується у світлових сигналах світлофора (червоний– “стій”, жовтий – “увага, зачекай”, зелений – “рухайся”).Правильно називає основні кольори, які застосовують в організації дорожнього руху (білий, червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, чорний).Упізнає окремі дорожні знаки (“Рух пішоходів забороне-но”, “Пішохідна доріжка”, “Пішохідний перехід”, “Надзем-ний пішохідний перехід”, “Підземний пішохідний перехід”, “Пункт зупинки автобуса”, “Пункт зупинки трамвая”, “Пункт зупинки тролейбуса”) за формою, кольором, символом.15

Із задоволенням грається в ігри дорожньо-транспортної тематики, перевтілюється в учасників дорожнього руху (пі-шохід, пасажир, водій тощо).Самостійно дотримується розширеного спектру ігрових послідовних дій, рухів на переході (знайти перехід і підійти до нього, зупинитися і подивитися ліворуч, почати перехід, на середині подивитися праворуч, закінчити перехід). У ре-альному житті стежить за діями дорослого, виправляє його, якщо є потреба.Під час користування громадським транспортом намага-ється поводитися як чемний пасажир, не порушувати прави-ла культурної поведінки.Виявляє ціннісне ставлення до свого життя і здоров’я, обережна та обачна, коли перебуває поруч із дорогою та різ-ними транспортними засобами. 

Немає коментарів:

Дописати коментар